Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?
Opprinnelig lagt inn av Siritk, her.
Jeg er bekymret for utviklingen. Jobber hovedsaklig med personer med demens, der også er det er store etiske utfordringer i alle retninger. Verste jeg har sett til nå ift barn er et firma som ønsker å samarbeide med barnehager som vil tracke barna.
Når det er sagt så mener jeg GPS er et fantastisk hjelpemiddel om det blir brukt rett.
Ja, jeg tenker at når man har store etiske betenkeligheter med å tracke folk som ikke kan ta vare på seg selv, bør det jo være det samme med de som er adekvate, de har jo tross alt mental kapasitet til å forholde seg til samfunnet og deres forventninger til hvor man skal være til hvilken tid.
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Hvorfor det egentlig? Jeg har aldri hørt noen argumentere "for" betenkelighetene og spør av oppriktig nysgjerrighet.
Se svaret overfor.
Med de debattene vi har om personvern, datalagringsdirektiv synes jeg det er betimelig å spørre seg om det å overvåke barn (eller mennesker generelt) via GPS er etisk rett.
Jeg mener at det ikke er det all den tid at hvor jeg befinner meg er en strengt personlig sak, og at det er noe jeg gjerne vil at mine barn også skal oppleve.
Som sagt i mitt første innlegg, vi har da fått ungene hel hjem i alle år uten GPS, så en slik overvåkning fremstår både unødvendig og kanskje krenkende.
Jeg tror også at grensene for hva som er greit vil utvides hvis dette blir normalt å gjøre, og plutselig sitter vi her å tracker jentungen på 17 på date eller mannen som er på "fisketur", og anser det som vår soleklare rett.
Ugreit, spør du meg.
|