Vis enkelt innlegg
Gammel 05-07-13, 10:50   #8
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nokon planlegg hage

Her er noen ideer.

Det er lurt å plante tulipaner i midten av bedet, og la noe annet gøy komme opp foran, sånn at tulipanene kan visne i fred. Hvis du planter grupper (ikke mer enn en løkbredde mellom hver tulipan og de skal plantes i grupper, ikke i rekker) så kan du ha hosta og allium foran. Når tulipanene er ferdige, dekker hostabladene de visne bladene og alliumen stikker opp mellom hostabladene. Sensommerplantene kan du ha bakerst og foran i flere grupper.

Tidlig - høy - Tulipaner (Angelique, Queen of the night, Negrita)
Tidlig - middels - Løytnantshjerte
Tidlig - lav/markdekker: Vårphlox og eller saxifraga

Forsommer- høy - Allium
Forsommer - middels - Hosta (velg gjerne noen blåaktige, sneglene liker dem minst)
Forsommer - lav -sedum eller hageputer

Sensommer - høy - Astilbe
Sensommer middels - Asiatiske liljer eller Echinacea Cherry Brandy
Sensommer - lav - høstphlox eller krypende roser som feks The Fairy

Jeg har forsøkt å blande påskeliljer og tulipaner og er ikke fornøyd med resultatet.

Jeg kommer til å la alle påskeliljene forville seg og være i fred og ikke ha dem i bed, men på områder av hagen der de kan holde på for seg selv., De liker jo ikke å flyttes. I tillegg er bladene sneglematfavoritter. Jeg vil helst ikke ha masse snegler oppi bedet, for da kan de oppdage andre ting også.