Sv: Nokon planlegg hage
Her er noen ideer.
Det er lurt å plante tulipaner i midten av bedet, og la noe annet gøy komme opp foran, sånn at tulipanene kan visne i fred. Hvis du planter grupper (ikke mer enn en løkbredde mellom hver tulipan og de skal plantes i grupper, ikke i rekker) så kan du ha hosta og allium foran. Når tulipanene er ferdige, dekker hostabladene de visne bladene og alliumen stikker opp mellom hostabladene. Sensommerplantene kan du ha bakerst og foran i flere grupper.
Tidlig - høy - Tulipaner (Angelique, Queen of the night, Negrita)
Tidlig - middels - Løytnantshjerte
Tidlig - lav/markdekker: Vårphlox og eller saxifraga
Forsommer- høy - Allium
Forsommer - middels - Hosta (velg gjerne noen blåaktige, sneglene liker dem minst)
Forsommer - lav -sedum eller hageputer
Sensommer - høy - Astilbe
Sensommer middels - Asiatiske liljer eller Echinacea Cherry Brandy
Sensommer - lav - høstphlox eller krypende roser som feks The Fairy
Jeg har forsøkt å blande påskeliljer og tulipaner og er ikke fornøyd med resultatet.
Jeg kommer til å la alle påskeliljene forville seg og være i fred og ikke ha dem i bed, men på områder av hagen der de kan holde på for seg selv., De liker jo ikke å flyttes. I tillegg er bladene sneglematfavoritter. Jeg vil helst ikke ha masse snegler oppi bedet, for da kan de oppdage andre ting også.