Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeri
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Jeg mener det er forskjell på hva du kan forvente av dine naboer nå og hva du mener burde vært lovverket her. Det er båndtvang for hunder. Det er ikke bånd- og burtvang for katter. Ergo kan du forvente at hundeeiere holder hundene sine i bånd, men du kan ikke forvente det samme av katteeiere selv om du skulle ønske det var sånn. Og når du går ut med dette som eneste brukbare alternativ for din del er det med en ikke helt ubetydelig risiko for at du får "nei, da kan det være det samme" i retur og ikke spesielt fruktbar grobunn for samarbeid.
Jeg skjønner selvfølgelig at jeg ikke kan kreve at naboene sperrer kattene inne slik lovverket er nå, og har heller ikke foreslått det for noen av dem. Det jeg mener er at jeg ser ikke hvilke andre muligheter som finnes for å slippe å ha katter gående rundt husveggen.
Dette var veldig interessant og viser at det faktisk er mulig å lage et lovverk som ivaretar interessene til dem som ikke ønsker katt.
Sitat:
Lov om mark- og vejfred har flere paragraffer af betydning for katteejere.
§1 omhandler pligten til at holde sin kat inde på sin egen grund. § 3 omhandler katteejeres erstatningspligt. Kommer en kat ind på anden mands grund, skal kattens ejer erstatte den skade, katten forvolder ved at nedtræde, afbide eller fortære afgrøder, beplantning eller bevoksning, beskadige hegn eller vandløb, oprode eller sammentræde jordbunden. Samme regel gælder om skader, katten forvolder ved at angribe et andet husdyr eller på anden voldelig måde tilfører legemsbeskadigelse. § 14 giver andre ret til på en hensigtsmæssig måde at fjerne omstrejfende katte fra sin grund. Man har ikke pligt til at yde erstatning, hvis katten skulle komme til skade eller omkomme, når man fjerner katten.
Som katteejer har du ret til at få udleveret din kat mod du betaler for de skader, katten eventuelt har forvoldt på den anden mands ejendom. Nedskydning eller anden form for drab af katten må kun finde sted, hvis kattens ejer er blevet advaret i forvejen og inden for det seneste år. Hvis man ikke kender kattens ejer, er det nok at indrykke en annonce i et lokalt dagblad, med advarslen samt en kort beskrivelse af katten.
Som vanlig i kattediskusjoner lar jeg meg forundre over dem som er opptatt av at kattene skal få utfolde seg naturlig og strefe og jakte, er de samme som oppfordrer til kastrering av hannkatter. Jeg er helt enig i at dette er fornuftig å gjøre for å unngå flere kattunger, mindre slossing og skriking, men naturlig blir det aldri altså.