Vis enkelt innlegg
Gammel 05-07-13, 00:58   #3
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeri

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Innekatt betyr at katten er inne 24/7, evt med muligheter for å gå ut på terrasse eller lignende. Hvorvidt det er bra for katten eller ikke er det vel ikke 100% enighet om, men de fleste er vel enige at en katt som blir holdt som innekatt fra den er liten og som tilbys nok plass og utfoldelsesmuligheter inne vil kunne ha det fint som innekatt. Begrepet "utekatt" bruker de fleste om katter som er hovedsaklig ute. Det er litt forskjell på katteraser i forhold til utfoldelsestrang, men det er ingen katter som nødvendigvis må være ute selv om de fleste vil like det om de får tilbudet. Det å sperre inne katter som er vant til å gå fritt blir noe helt annet.

Kastrering/sterilisering. Dette gjør at hankatter ikke får det samme behovet for å streife og markere. Hankatter som har begynt å markere slutter imidlertid som regel ikke med dette selv om de blir kastrert. Det er derfor viktig å komme tidlig nok til. Dessuten lukter ikke urinen så stramt. I tillegg hindrer man rivalisering mellom hankatter i nabolaget (slossing, remjing) og man hindrer ikke minst uønskede kattunger både på tamme og ville hunkatter. Sterilisering av hunkatter er hovedsaklig et tiltak for å begrense antallet kattunger, men har også en tilleggseffekt i at hankatter ikke er like interessert i å streife til hus uten fruktbare hunkatter.
Gå på do må de likevel for å si det sånn, det er der kattekasse inne kommer inn.

Takk for saklig og utfyllende svar.

Jeg må innrømme at jeg tenker "innekatt" om katter som har et hjem de bruker, men som også får lov til å gå ut for å utforske verden og jakte litt. Så lenge de kommer hjem liksom.

Når "sannheten" om begrepet er en helt annen, så kjenner jeg at jeg ikke helt liker det å skulle holde katt som innekatt. Jeg tenker at en katt er et dyr som faktisk har behov for å være ute. Være litt rovdyr, liksom. Det ligger i deres natur.

Det har flyttet inn noen nye naboer her, og de har en katt som kun er ute på verandaen. Rasekatt, i følge jenta mi. Nakenkatt av noe slag. Jeg ser jo at det er litt mer verdi i en rasekatt, men jeg kan ikke fri meg fra å tenke stakkars katt når jeg ser den ligge på rekkverket mens den kikker lengsesfullt etter de andre kattene som går fritt.

Ang kastrering så kjenner jeg til dette med urinlukt, markering og ikke minst dette med å holde kattebestanden nede. Og pga det siste så støtter jeg kastrering 100%.

Det er jo kattenes formering som er årsak til mye av problemet. Ikke minst når man tenker på hjemløse katter, og det at mange uskyldige små nøster blir brutalt avlivet eller overlatt alene.

Vi har en katt som virkelig utmerker seg her i nabolaget. En diger hannkatt av ett eller annet slag. Den bor i et nabohus, og vet helt klart hvor den hører hjemme, men den er mye ute, og den eier gata her.

Kastrert er den nok ikke, for jeg har både hørt og sett den i aksjon, mot andre katter. Den er rett og slett sjefen, og det får de andre merke.

Men du verden for en katt! Kjælen som bare det, og ser den noe som kan tyde på oppmerksomhet og kos, så setter den alle kluter til.

Jeg kan stå på verandaen her, som er i 2. etg fra bakkeplan, og se katten ute på lekeplassen. Så kaller jeg på den, enten ved navn, eller pus-pus. Da stopper den opp, kikker seg håpefullt omkring, før den gjør et byks i lufta og legger seg ned på rygg, klar til å få kos

Den er bare et syn!!

Jeg antar det er den jeg plukker opp litt avføring av i hagen, men det er helt ok. Fikk besøk av den i går mens jeg holdt på ute, og den holdt seg nær inngangen vår. Døra sto åpen, men den prøver seg ikke på å hverken gå opp på trappa eller inn.

Vi har også hatt en katt som jevnlig har gått opp på verandaen på rommet til jenta vår. Den ligger tett inntil kjøkkenvinduet, hvor undulaten vår står rett innenfor. Der lå da pus, i jaktmodus, kun et vindu fra et deilig måltid.

Fant aldri spor i form av avføring eller urin etter den på verandaen. Hunnkatt riktignok, men uansett.

Jeg har aldri hatt katt, og kommer nok aldri til å anskaffe en heller. Liker dem, men synes de er upersonlige dyr som jeg ikke knytter meg til. Synes allikevel at dette er fantastiske dyr, og jeg klarer overhodet ikke irritere meg over de. De er bare dyr som lever på sin måte, på lik linje med andre ville dyr.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat