Sv: Gleder du deg til 17.mai?
I år blir det langhelg i London i stedet for tradisjonell 17. mai på oss, så jeg gleder meg litt ekstra i år.
Vi har hatt korpsbarn og dermed noen temmelig hektiske 17. mai-er de siste årene. Full fart fra 06.00 til 21.00 - slitsomt men artig! Korpset har skolearrangementet hos oss og jeg har vært med i arrangementkomiteen noen år. Myyye jobb!
I fjor var første 17. mai på lenge uten korpsbarn. Uten korpsbarn betyr 17. mai oppmøte på skolen ca halv ni (tidspunktet varierer litt), taler og deretter går de elevene som vil ned til byen. De som ønsker det kan møte på avtalt sted i byen. Både som trinnkontakt og som korpsmamma har jeg flere ganger gått i barnetoget. Veldig hyggelig! Barnetoget er ferdig i tolv-tiden (litt avhengig av hvor i toget skolen går). Etterpå har vi enten spist kake på kafe eller dratt hjem og spist lunsj. Deretter en tur innom skolen på ettermiddagen.
Mens ungene var små spiste vi gjerne middag sammen med noen nabofamiler. Alle bidro med litt hver. Med korpsbarn så var hele ettermiddagen og kvelden fylt opp med dugnad (dugnaden ble riktignok avsluttet med pizza på en lokal restaurant utpå kvelden)
Været har stor betydning for hvor godt jeg liker 17. mai. Skinner sola og temperaturen er grei så orker jeg mye mer kaos i byen enn om det striregner sånn som det gjorde i fjor.
Et Trondeimstips kan kanskje være å ta buss til og fra byen. Det kan være vanskelig å finne parkering (bør være i byen i god tid før barnetoget hvis man skal finne parkering!).