Sv: Hvordan lykkes med livsstilsendring?
Første bud er at endringen må være realistisk og gjennomførbar. Og ikke på generelt grunnlag, men tilpasset deg personlig. Det er f.eks. ikke noe sjakktrekk å innføre cottage cheese i kostplanen hvis du ikke kan fordra det. Kanskje klarer du å svelge et par munnfuller de første dagene da du er ivrig og topp motivert, men du kommer ikke til å klare å fortsette. Samme med trening; ikke velg en treningsform du ikke kan fordra. Hvis du ikke liker noen form for trening, så kan det være lurt å velge den treningsformen som påfører deg minst lidelse og/eller den som gir mest uttelling med minst tidsbruk. Du behøver ikke like det, du behøver ikke være motivert, men du bør ha en viss evne til å motstå impulser pluss en dose utholdenhet. Innsikt i eget atferdsmønster er gull verdt, da kan du i stor grad forutsi hvor hindringene vil dukke opp, og dermed takle dem bedre.
For eksempel vil mange som skal gå i gang med trening være super motiverte og så ruset på sin egen beslutning at de kjører i gang med et treningsopplegg som ikke ligner grisen. Er du utrent eller ikke har trent på mange år, er sjansen stor for at du vil ramle av lasset etter få uker. Tenk over hvordan du har handlet i lignende situasjoner tidligere; Er du av den typen som entusiastisk setter i gang en haug med prosjekter, men som går lei underveis og sjelden gjennomfører? Eller sliter du mest med å komme i gang, men jobber jevnt og trutt når vanen først er innført? Liker du variasjon eller synes du det samme vante er best? Er du målefreak og vil ha tall på kaloriforbruk, distanse, fart osv etter hver økt, eller er du mer fleksibel? Tar du deg tid til å tenke over dette vil du bedre sjansene dine for å gjennomføre en vellykket endring. Tidligere atferdsmønster predikerer hvordan du vil håndtere sammenlignbare situasjoner. Bruk denne erfaringen!
Kartlegging
For å vite hva du skal endre på må du ha en bra oversikt over nåværende status, en baseline. Skriv opp hva du spiser i løpet av ei uke, gå på vekta og har du en vekt som måler fett- og muskelmasse så noter gjerne dette. Etter ei uke vet du mer, og kan starte med justeringer.
Tid
Jo lenger tid du bruker på gjennomføringen, jo mindre endringer du innfører og hvor gjennomtenkte endringene er, desto større er sjansene dine til å lykkes. Selvsagt innen rimelighetens grenser. Du vil ikke oppnå noe særlig ved å bytte ut tre feite osteskiver med tre magre over en periode på tre år. Ikke en gang hvis du innfører én pushup i uka. Ser at du har et fornuftig tidsperspektiv mtp vektnedgang, det er bra.
Kosthold
Er du veldig glad i bestemte matvarer som ikke uten videre tilhører «det sunne kjøkken», så behold dem. Elsker du gräddost, så spis gräddost. Men da kan det være en idé å bytte ut f.eks. knekkebrødet med en lavkalorivariant. Samme med andre matvarer, tilfør og reduser etter smak og behov. Et annet råd er å være kresen, ikke nøy deg med dårlig eller intetsigende mat hvis budsjettet tillater kvalitet. God og smakfull mat er kjempeviktig i en endringsprosess som omfatter kosthold!
Føre logg
For noen er dette veldig nyttig, andre finner det bortkastet og bare enda en ting å bruke tid på. Det finnes en god del slanke- og kostholdsider hvor man kan plotte inn måltider og trening, og som holder rede på kalori- og næringsinntak og forbrenning. Hvis dette er noe du kan tenke deg er det sikkert flere her på FP som kan anbefale et ok nettsted. Selv har jeg ikke den store oversikten på disse.
Noen konkrete råd
-Styr unna impulsspising. Får du uimotståelig lyst på et eller annet i kjøleskapet, så ikke styrt ut på kjøkkenet med én gang. Vent 5 minutter og bruk den tida på å tenke over konsekvensene av valget.
-Øk grønnsaksinntaket, og ha minst to, helst tre typer til middag hver dag. Minst halve porsjonen kan godt bestå av grønnsaker.
-Spis ofte nok, dvs 5-6 måltider per dag. F.eks. frokost, lunsj og middag pluss to, tre snackmåltider.
-Prioriter trening. Da mener jeg at du ikke tenke i retning av ..skal trene hvis jeg får tid ..skal prøve å få det til ..hvis jeg blir ferdig med dette først osv. Snu på flisa og si til deg selv:
-Er det noen grunn til at jeg ikke skal gå?
Har jeg noen gang angret på en gjennomført treningsøkt?
Har jeg noe bedre å ta meg til? (ikke i den forstand at du ikke har en mengde saker du heller ville gjort, men bedre som i fornuftig, sunt, bra etc.)
Ble noe rotete dette, skriver innimellom andre ting. Men lykke til i alle fall! 
|