Hvordan lykkes med livsstilsendring?
Ok, så jeg er vel allerede litt i gang nå. Jeg har gått opp over 20 kg de siste fire årene etter at jeg fikk minstejenta og nå føler jeg virkelig for å gjøre noe med det. Og aller helst kunne jeg tenkt meg å komme enda nærmere det jeg var før jeg ble mor første gangen. Jeg er litt i gang, selv om det gled litt ut i påsken. Men veier ca. 6 kg mindre nå enn det jeg gjorde på det meste. Jeg føler at jeg må gjøre noe nå siden jeg ikke er fornøyd med meg selv, begynner å kjenne at kroppen ikke klarer alt jeg klarte før og min mor har fått diabetes 2.
Til nå har jeg kuttet ut det meste av godteri og fete snacks. I tillegg til at jeg prøver å gjøre litt bedre valg når det gjelder matvalgene ellers. Jeg føler ikke at middagene er så alt for ille generelt, vi bruker fullkornsalternativer og lager mye fra grunnen av. Men det er nok ting vi kan gjøre bedre og vi kan gjerne øke mengden av grønnsaker. Jeg må innrømme at jeg syns det er tidkrevende å skulle finne frem til nye retter, prøve dem ut og deretter faktisk huske på de rettene vi likte. For ofte er det jo de samme gamle rettene vi bruker om og om igjen. Men på sikt håper jeg å kunne handle 1-2 ganger i uka og faktisk sette meg ned og skrive handleliste på forhånd.
Det jeg tenker er viktig for meg er å gjøre dette på en måte der vi fortsatt kan leve et normalt liv. Jeg gidder ikke starte på lavkarbo eller noen slags dietter. Og det må være mat som faller i smak hos ungene, for å lage to middager er ikke noe jeg har lyst til å gjøre.
Er det noen som har gjennomført slike endringer og lykkes med det? Har dere noen tips til meg?
|