Januar
For min del var dette først og fremst en vakker film med nydelige tablåer. Jeg leste boken da den kom ut og filmen er tro mot historien. Det er først og fremst det vakre i filmingen jeg legger merke til. Ellers første film uten barnevakt - det gjorde sitt til at jeg ikke greide å konsentrere meg til det fulle om filmen.
- "six feet under" - sesong 2 (dvd)
Dette er en serie jeg og mannen min begynte på sammen, men den fenget bare meg.
- "six feet under" - sesong 3 (dvd)
- "six feet under" - sesong 4 (dvd)
Februar
- "six feet under" - sesong 5 (dvd)
Siste og avsluttende sesongen. Jeg har en tendens til å se serier temmelig intenst. For denne serien sin del var det slik at jeg ble lei fordi jeg så sesong 1 og 2 sammen med mannen og det tok så lang tid, og så speedet jeg opp på slutten. Det som er interessant med å se seriene såpass raskt er at jeg synes det er lettere å legge merke til de filmatiske knepene de gjør for å sette stemningen i filmen. Denne serien var jo stikk motsatt av Sopranos. På slutten blir Tony fremstilt mer og mer utiltalende, mens her ble alle fremstilt bedre og bedre.
- Hobbiten: En uventet reise (kino, 3D)
Likte den veldig godt. Veldig gjenkjennende film for min del. Skulle bare mangle, jeg har sett "Ringenes Herre" (flere ganger) og lest bøkene (flere ganger). Fikk mer følelsen av å treffe en gammel venn enn å se en film.
- Harry Potter og føniksordenen (dvd)
Bonusfilm, etter at vi hadde hørt gjennom lydboka. Filmen blir jo vanvittig komprimert etter å hørt boken. Hvor er Florens? Og moren til Siris skulle jeg gjerne ha sett. Og alle luene som Hermine strikket. Vel, sånn blir det jo når bøker blir til film. Karakterene er virkelig gode, og jeg liker enda Severus (selv om han også er mye bedre i bøkene!). Men for all del - jeg ville ikke ha gått glipp av filmene, heller.
Morsom film, og som jeg sa til ungene: Tenk at dere har tatt oss med på en romantisk film! Jeg indentifiserte meg nok noe med "dynamittjenta", sur og bister - men gjorde jobben. Og så kjenner jeg ei som ligner på glitchen!

Og moralen er jo upåklagelig: Det er noe godt i oss alle! (Hvis man ser bort fra de Alien lignende kreaturene da. De kan vi bare splatte med svære, svære gunnere.

)
Mars
Tar med denne også selv om det ikke var film, men opera. Blir nok for ambisiøst å ha en egen operatråd - i alle fall for meg. Dette er min andre opera, og den første var tekstet. Denne var ikke det, så her måtte jeg finlese programmet for å finne ut hva som skjedde. I tillegg var det masse referanser til Felini sin film 8 1/2 som jeg ikke har sett. Uansett var det en flott opplevelse, med mye fin musikk. Jeg er overrasket over hvor morsomt og lett dette er - jeg har tidliger tenkt på opera som gravalvorlige greier, men det er det altså ikke.
Grusom og medrivende historie. Det at det var en musical var faktisk ikke noe man tenkte så mye over. Storslaget og spennende historisk sett. Javiar var kanskje den mest spennende karakteren i filmen.
- Det lille huset på prærien - sesong 5 (DVD)
Ser sammen med ungene. Elsker det.

Ungene elsker det ikke fullt så mye så denne sesongen tok lang tid, ble blant annet avbrutt av Harry Potter. Men jeg gir ikke opp! Sesong 6 skal inn den også.
- Snow White and the huntsman (DVD)
Grusom! Settingen er som jeg elsker det, men Kristin Stewart er helt forferdeling.
Her er det nostalogi over hele fjoela. Jeg elsker jo blant annet denne.
Veldig morsomt at de synger selv. Klarer ikke helt aa skille mellom om det er filmen som er bra eller om det er nostalogien som er det. Men da jeg ble spurt om en 14 aaring uten de referansene jeg har hadde likt filmen, maatte jeg si nei, saa da er det sikkert bare nostalogien.