Sv: Skolevesker til 11000
Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.
Jeg vil ikke bo på vestkanten i Oslo fordi jeg ikke er begeistret for den sosioøkonomiske profilen der, jeg vil at ungene mine skal vokse opp med noe mer variert, både økonomisk, sosialt, etnisk, utdannelsesmessig og politisk. Det er ikke basert på fordommer, men på fakta, se f.eks. valgresultatene.
Jeg synes det er litt kårni å framstille det som om Oslo Øst og Vest er akkurat like. Det er selvfølgelig også kårni å framstille det som om alle områder i øst og vest er ensartede, det er selvfølgelig ikke sant. Det er masse steder i Oslo Øst hvor jeg ikke ville bodd (hvor jeg synes ulempene blir større enn fordelene), akkurat som det er en del steder i Oslo Vest hvor jeg gjerne kunne bodd (hvor fordelene oppveier ulempene). Men jeg mener at valg av bosted i Oslo nødvendigvis er nokså politisert.
Slik tenker jeg også. Det er litt fiffig å se at mine vurderinger (og til dels også fordommer, dessverre, som jo ikke er noe å være stolt av, og som jeg gjerne tar selvkritikk for) nesten alltid blir befestet i tråder som denne. Her har det bl.a. skjedd gjennom innlegg à la:
Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.
Der jeg bor er det virkleig ressurssterke folk - og slett ikke bare arvinger. Det er ofte folk med høy utdanning som har gjort og gjør det bra. det er køer med folk som stiller opp på barnas aktiviteter, og barna er overhodet ikke bortskjemte snørrunger - men blir ofte fremstilt slik på en utrolig endimensjonal måte. Og det er stigmatiserende så det holder. Jeg vil ikke at min tiåring skal sees på som en bortskjemt drittunge bare fordi hun har feil postnummer. Og det er faktisk ikke slik at jo rikere foreldrene er, jo mer går barna for lut og kaldt vann, altså. Man kan være både rik og klok og snill og flink samtidig, faktisk. 
Det er muligens helt feilslått og feiltolket, men det er akkurat slike beskrivelser som gir meg "dere er bare misunnelige"-vibber som bl.a. apan har vært inne på tidligere.