Tråd: Klassereise
Vis enkelt innlegg
Gammel 06-02-13, 15:04   #11
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klassereise

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg tror jo at det er den kulturelle kapitalen (for å holde oss til Bourdieu) som er det avgjørende, ikke egentlig utdanning. Hvilke referanser fikk du inn med morsmelka?

Ja, og der står jeg vel ganske mye på stedet hvil. Min opplevelse av hjem der det ikke var noen med utdanning (Rørlegger er utdanning i denne sammenheng altså!) var at de kunne være ganske varierte de også. Men likevel hadde noe til felles. Mor stod i butikken, far var enten ute av bildet, ryddet på lager eller så gikk de på trygd grunnet diverse ting. For å generalisere, men det var likevel en forskjell i det om de så Dagsrevyen, leste bøker/ aviser eller ei. Det som derimot ofte var et poeng i disse hjemmene var om de hadde penger til kino (teater kunne man glemme) eller en bursdag. Disse familiene hvor mor lagde ekstra god middag og hang fagbrevet til sønnen på stueveggen så alle kunne se at også de hadde en i huset som hadde fått seg et skikkelig yrke. Jeg tror man ikke må misse denne dimensjonen når man snakker om de på gølvet. Jeg er virkelig ikke sikker på om man finner snekkere og rørleggere som føler at de er der.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat