Tråd: Klassereise
Vis enkelt innlegg
Gammel 05-02-13, 18:38   #27
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klassereise

Ja, jeg har nok klassereist. Er den første i familien med utdannelse ut over vgs. Mamma ble barne- og ungdomsarbeider etter jeg flyttet hjemmefra, pappa har yrkesskole. Jeg er gift med en mann som kommer fra en familie med en omgangskrets som jeg bare kunne drømt om å vanke med for noen få tiår siden med tanke på hva som hadde vært sosialt akseptabel. For 100 år siden ville nok en jente som meg knapt kunne sagt hei til en med hans bakgrunn.

Selv om jeg er vokst opp i en familie med til dels dårlig råd, kjenner jeg meg ikke igjen i artikkelen sånn sett. Ingen har frp-sympatier, turer til biblioteket skjedde ofte (gratis!), årlig tur på teater før jul, lokalavis på , VG fra butikken og Dagsrevy på tv hver dag. Likevel var ferien da jeg var 14 år (1990) camping på Vestlandet i knappetelt fra 60-tallet uten presenning annet enn plastikk festet med klyper. På campingferie i Bohuslän da jeg var 15 kunne jeg ikke få penger til å kjøpe et ukeblad fordi mamma hadde ikke råd (hvilket jeg først fikk vite so voksen, der og da synes jeg kun hun var kjipt og streng som sa nei). DE sparte i åresvis for å kjøpe ny sofa til konfirmasjonen min- men så brukte vi heller alt på to uker til syden (super prioritering jeg fremdeles er glad for)

Mulig det har noe å si at jeg er vokst opp i en ellers velstående høyt utdannet del av landet, slik at det jeg ikke hadde fra familien mht forventninger og krav til en viss grad har blitt tilført meg gjennom oppveksten av andre rundt meg. I tillegg har familien backet meg med alt og skrytt meg frem ettersom resultatene var ok.