Sv: En tante (eller onkel) til besvær
Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.
Jeg tenker ikke nedlatende om de som evnt får de gammeldagse betegnelsene brukt om seg og sitt yrke. I vår barnehage sier man navn eller "de voksne", men på syttitallet da jeg gikk i barnehagen sa vi tante, onkel og frøken uten at det var noe nedverdigende i det. Hører jeg noen som bruker disse betegnelsene nå tenker jeg ikke annet over det enn at de kun er vant til de "gammeldagse" ordene.
Jeg tror du har rett i at folk flest ikke mener noe negativt eller nedlatende når de omtaler barnehageansatte som "tante" eller "onkel", men at det ikke spiller noen rolle, er jeg ikke enig i. En slik begrepsbruk er i høyeste grad med på å opprettholde fordommene som mange har til yrkesgruppen og bidrar til den alt for lave statusen som førskolepedagogyrket har.
At en "barnehagetante" bør ha like høy lønn som en IT-ingeniør er nemlig ikke opplagt for alle, selv om yrkesgruppene har likeverdige utdannelser. Da er det langt lettere å ta en "førskolepedagog" eller for den del en "ansatt i en barnehage" seriøst.
Jeg er temmelig sikker på at de færreste IT-ingeniører ville likt å bli omtalt som "dataonkel", og en slik begrepsbruk ville neppe hatt noen positiv innvirkning på den yrkesgruppens lønnsvekst.
Når man bruker begreper som "banehagetante", "frøken" og "sykesøster", så er man kanskje ikke nedlatende eller slem mot dem man snakker om eller til, men begrepene signaliserer uansett en nedvurdering av både kompetanse og sosial status til de yrkesgruppene som omtales. I tillegg til at bruken av begrepene sier en hel del om dem som bruker dem, etter min mening.
|