Vis enkelt innlegg
Gammel 05-10-06, 22:34   #5
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke alternativer har man til Møllers tran når det gjelder spedbarn??

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det stemmer. Flerumettet fett tåler svært lave temperaturer før det blir ødelagt. Enumettet fett tåler litt mer, men helst ikke over 150-180 grader, avhengig av hvilken olje det er. Mettet fett er mest stabilt og tåler mye høyere temperaturer. Noen mener derfor at mettet fett er best for oss, siden umettet fett er ustabilt i kroppen og krever mye større mengder antioksidanter enn det mettet fett gjør.

Uansett bør man holde seg langt borte fra varmebehandlede oljer, iallefall som tilskudd. Bruk kaldpresset olje!

Dette er også en av grunnene til at jeg er skeptisk til vanlig tran. Den utsettes nemlig for høye temperaturer for å renses for miljøgifter, og i den prosessen går bla. vitaminene tapt slik at de må tilsettes kunstig etterpå. A- og D vitaminene i Møllers tran er altså syntetiske, ikke naturlige.

Uæhh! Og jeg som har gitt lillesøster Tran fordi jeg ikke var helt sikker på om jeg kunne starte med Eskimo nå (selv om din begrunnelse for at det anbefales fra ett år høres god ut). Nå er det slutt på Tran til henne ja... får sjekke ut dette med Eskimo og gi D-dråper i mellomtiden.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat