Vis enkelt innlegg
Gammel 16-12-12, 14:01   #45
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.792
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er ikke Jesus kul lenger?

Jeg, derimot, syns det er veldig greit at barne-TV er med på å formidle diverse aspekter av vår kulturarv. Både den hedenske arven og den kristne arven. Og jeg syns barne-TV bør formidle en den nyere kulturarven. Det kan jo påstås at en del av kulturen vår er at jul = snø, pepperkakehusbygging og salg av juletrær. Og for en del familier så handler jo bare julen om det. Men jeg syns at det er litt trist at den kristne religionen er blitt så "ukul" at det ikke er mulig å ta den med i et adventsprogram uten at programmet skal bli "forkynnende".

Og det et faktisk blitt slik i vårt "opplyste" samfunn at de færreste oppegående mennesker hadde hevet øyenbrynene hvis vår flott kulturminister hadde gått aktivt ut og sagt at hun oppriktig tror på Allah, men hadde hun sagt at hun var en troende kristen, hadde sannsynligvis tonen vært litt mer nedlatende blant de som oppfatter seg selv som opplyste og fordomsfrie. Det er å tro på Gud er faktisk ikke regnet som kult. Og helst skal man ikke snakke alt for mye om gudstro. I alle fall ikke den kristne. Mens man skal gjerne snakke om islam (på godt og vondt), hinduisme, Buddisme, Taoisme, og hvasomhelst som ikke er Jesusrelatert.

Så skyt meg hvis jeg syns det er historieløst at jeg mener at en adventskalender på TV godt kan ha med seg elementer av det som er grunnen til at vi i det hele tatt har adventstid. Og at jeg syns at det er synd at adventstid og jul mer og mer handler om det materialistiske og mindre om andre verdier som det er alt for lite plass til.

Jeg syns julekongen er en fin serie. Jeg koser meg når jeg ser den sammen med barna. Men den kunne like gjerne gått i november, januar eller februar, som i desember. For ut over at den har noen julete elementer, så får jeg ikke veldig adventsfølelse av den.

Uansett hvordan man snur og vender på det, så er det norske samfunnet preget av at det har vært kristent i ganske mange hundre år. Og mange av de verdiene som er nettopp sosialdemokratiske har også sine røtter i kristne tradisjoner. Og det syns jeg det er viktig og riktig å huske på. Det er ikke sånn at religion bare er kjipt og teit og at de som bekjenner seg til den kristne tro (eller andre troer, for den del) bare er en gjeng med pussige mennesker med rar frisyre.

Jeg tror ikke på å drepe, undertrykke, voldta, eller forgripe seg på sine medmennesker i guds navn. Men det er jo ikke den delen av religionen adventstiden handler om - den handler om å vente på en helt spesiell person - på et menneske som var personifiseringen av medmenneskelighet og godhet, og det er verdier jeg skulle ønske ble løftet frem på en klarere måte i en adventskalender på TV. Man kan tro eller ikke tro på Jesus og på Gud, men fortellingen om ham er fortellingen om et menneske som var inkluderende og varmt, som var ærlig og gavmildt, som møtte sine demoner og innså at han var menneskelig han også. Og som var villig til å stå for det han trodde på og dø for denne troen. Og om man tror på den historien eller ikke, så er det en historie til ettertanke. Og at julen også handler om å vente på nettopp dette gode mennesket er noe jeg ikke syns vi skal kjimse av eller le bort.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat