Vis enkelt innlegg
Gammel 16-12-12, 11:35   #20
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er ikke Jesus kul lenger?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg syns vel egentlig det er ganske historieløst å kutte Jesus fullstendig ut av adventstid og julefeiring. Adventstiden handler tross alt om nettopp Jesus (mens julaften jo også er en videreføring av vinterblot.) Så at man har en julekalender som ikke, med et ord, sier noe om hvorfor vi feirer jul, kan jeg skjønne at det i alle fall stilles spørsmålstegn ved. Det interessante er at i alle fall den ene forfatteren av kalenderen kommer fra et religiøst miljø. Og jeg undres over hva det er han formidler om kristendom og julefeiring, når det historiske grunnlaget ikke nevnes over hodet.

Helt ærlig: For hvor mange barn handler adventstiden om Jesus nåtildags, egentlig? At den pleide å gjøre det er det ikke noen tvil om, men jeg opplever virkelig ikke at dette er essensen for norske barn eller norske familier.

Jeg har ikke noen problemer med at Jesus nevnes hverken i påsken eller jula, men å mene at det er rart at ikke Jesus eller kristendommen tildeles en spesifikk rolle i en NRK-serie forstår jeg ikke.

Det er ikke til å komme bort fra at veldig mange familier ikke lenger opplever noen sammenheng mellom jul og kristendom. Og derfor ikke ser behovet for å viderebringe dette til barna, eller ønsker at TV-serier viderebringer dette. For meg handler ikke jula om Jesus eller juleevangeliet. Overhodet ikke. Selvfølgelig har mine barn hørt juleevangeliet, men det spiller ingen rolle i vårt liv, ikke til jul heller. Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt over utsagn som at Jesus er "uløselig knyttet til norsk juleiring" . At det historisk er riktig betyr ikke at det har noen relevans i mange familiers liv. Greit med juleevangeliet ett år men helt greit at det blir noe annet i noen år fremover.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat