Vis enkelt innlegg
Gammel 06-12-12, 14:34   #146
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forumjustis, eller...?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg har sett at ved et par anledninger så har moderatorer vært inn i tråder og referert til (og oppfordret) til forumjustis. Begrepet har så vidt meg bekjent ikke tidligere vært annet enn noe som har betegnet forumet og brukerenes egen evne til å unngå uønskede innlegg og at enkeltbrukere henges ut.

Dette er en veldig effektiv måte å dempe engasjementet på, og selvom innleggene ikke undertegnes med "moderatorisk" hilsen, så spiller ikke egentlig det noen rolle for effekten av denne pekerfingeren eller milde irettesettelsen om man vil.

Jeg kan ikke huske å ha sett begrepet brukt i denne sammenhengen tidligere, og jeg lurer derfor på om dette er bevisst fra forumledelsens side, at moderatorer skal fungere som bølgebrytere i diskusjoner. I såfall er jo ikke DET forumjustis, og jeg synes at det kunne være lurt å tenke gjennom effekten av dette.

Dette er IKKE ment som kritikk, men mer en ekte undring, jeg er nysgjerrig av natur

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Hvilket var akkurat det som skjedde i den aktuelle tråden. Brukerne selv justerte, helt uten at det var en eneste moderator inne, verken med eller uten moddehatt. At man i etterkant driver med positiv forsterkning blir jo noe helt annet, synes jeg.

Det er kun i den tråden det har blitt brukt i den konteksten. Derfor vil jeg tørre å påstå at det er rimelig relevant å lese om man vil forstå bakgrunnen for denne tråden.

Jeg leser HI helt anderledes enn deg. Det jeg har uthevet i HI kan også være at moderatorer er inne og minner på forumjustis (og det er den konteksten jeg i største grad har kommentert). At det etterhvert er en spesifikk tråd og hendelse som har blitt diskutert bør ikke være ekskluderende for å kunne delta i diskusjonen HI legger opp til.

Når det er sagt mener jeg alle på et forum er med å preger stemningen og tonen, og at moderatorer har lov til både å løfte pekefinger og skryte av andre medlemmer. Slik vi vanlig menige også har.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.

Sist redigert av Java : 06-12-12 kl 14:44.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat