Sv: Julekongen
Jeg tror det er en voksengreie det der med å sammenligne alt mulig hele tiden. Ungene min ser på Julekongen uten å snakke om at det kunne vært sendt noe annet i stedet. Tror ikke det faller dem inn en gang, at de heller hadde foretrukket Blåfjell liksom. Mulig vi er for kjipe med å gi dem valgmuligheter siden vi ikke har lansert alternativer når de ikke spør etter det. 
Jeg må jo si at jeg, personlig, syns Jul i Svingen er noe av det bedre som er laget for barn så lenge jeg har hatt befatning med TV for barn. Serien føles ekte og sannferdig, og har sterke historier som også berører voksne. Det er en tvers igjennom dritbra serie som jeg gjerne ser igjen og igjen. Det betyr, fortsatt for meg personlig, ikke at NRK absolutt må lage Svingen eller noe som ligner Svingen igjen og igjen, eller at det ikke finnes andre historier som er gode. Jeg liker ikke den typen fortelling Julekongen er, jeg var ikke udelt begeistret for Blåfjell heller, men jeg syns ikke det er så veldig nærliggende å sammenligne Julekongen med andre kalenderserier og konkludere med noe ut fra det. Jeg ser jo at serien har kvaliteter for dem som liker sjangeren.
|