Vis enkelt innlegg
Gammel 01-12-12, 13:58   #44
Greyminerva
Med støttehjul
 
Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 6
Greyminerva har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Øh, skal det ikke være likestilling i barneskolen?!

Utrolig lite gjennomtenkt. Husker jeg hadde en ungdomsbok om det (for sånn 20 år siden) hvor jentene "streiket" fordi de ble tilbudt forming og skolekjøkken når gutta fikk ha sløyd.
Så problemstillingen er jo ikke akkurat ny, men burde helt klart ikke være aktuell lenger.

Så har man "motsatt" problem, da - når det ble testet ut "lesegrupper" for gutta i 3.-4. klasse eller no' sånt på en lokalskole, hvor de fikk lese høyt for barna i barnehagen ved siden av, for å fremme lesetreningen siden lesing var stemplet som "ukult" av gutta og de (ofte ligger) lå langt bak jentene på det feltet.
Men det ble stanset da en forelder reagerte på at det var et tilbud til gutta, siden det ikke var likestilling.
Vet ikke helt jeg, det var jo ikke en "fordel" som sådan, mer en krevende oppgave som "pushet" guttene litt.
Veldig tricky å ta stilling til, men som leseglad jente følte jeg vel egentlig at den var "grei", i hvert fall om de hadde et tilsvarende opplegg dersom noen av jentene slet med samme utfordringer.

Greyminerva er ikke aktiv   Svar med sitat