Sv: Minimumsbemmaningsavtalen for barnehager
Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.
Hm, på møte i foreldreutvalget for skole/bhg i kommunen her i går ble det sagt at det ikke er noen bemanningslov i bhg loven?
Det stemmer nok. I barnehageloven står det bare at bemanningen skal være forsvarlig. Bemanningsnormen er kommunal og det er svært mange kommuner som har 1/3 små og 1/6 store. I hvert fall i tradisjonelle barnehager. I basebarnehager har de ofte en litt annen måte å organisere på. Det jeg tenker som er en av farene ved å ikke ha en bemanningsnorm er at man mister pressmidlet for å få lov å leie inn vikar om noen er borte. For hva er forsvarlig? Hvis det skal avgjøres av tilgang til budsjetterte midler så vil det fort gå ut over driften og slik er det også mange steder allerede.
Dette er feil vei å gå og jeg mener at regjeringen har gjort en dårlig jobb som ikke har fastsatt hva forsvarlig bemanning i barnehagen skal innebære.
Jeg som førskolelærer opplever at bemanningen i barnehagen allerede er tynnskrapt og at det vil være umulig å drive pedagogisk virksomhet med enda færre personal enn det vi har nå. Så fort noen er borte, og fraværet i de fleste barnehager er høyt, så handler det ikke lenger om pedagogikk, men om å få dagen til å gå opp slik at det er nok folk til å ivareta barnas sikkerhet og primære omsorgsbehov.
Også lurer man på hvorfor førskolelærene flykter fra barnehagene?