Vis enkelt innlegg
Gammel 26-11-12, 09:25   #5
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: FP goes Panduro/Redd Barna - dette trenger du til kalenderen

Jeg har dessverre ikke tid til finne opp kruttet på nytt, ettersom det har kommet en del i veien for meg. Men jeg skal forsøke å gjennomføre kalenderen som planlagt allikevel. Dog forsøker jeg gjøre det litt "enklere" for meg selv, og har besluttet at første søndag i advent skal brukes til å bake årets pepperkakehus for de som har lyst!

Til pepperkakehus anbefaler jeg å bruke ferdigdeig, her bruker vi alltid deig fra Ikea. Men for den som gjerne vil lage deigen selv, så har jeg et forslag til deig her:

Pepperkakedeig - for den som vil lage selv. Glasuren benyttes uansett ferdigdeig eller ikke.

150 g sukker
150 g smør
1 egg
250 g mørk sirup
1 ts ingefær
½ ts malt nellik
1 ts malt kardemomme
1 ts pepper
2 ts natron
400 - 500 g hvetemel

Glasur:
2 eggehviter
500 g melis
saft fra ½ sitron

Glasuren bruker vi uansett, til monteringen. Langt tryggere og enklere, særlig hvis man baker sammen med barna. Limpistol er også lov. Utover dette er det fritt frem for hver enkelt hva de ønsker å pynte med, det være seg non-stop, seigmenn etc. Aluminiumsfolie, små pepperkakeformer, gelatinplater, kokesjokolade og bomull kan også komme godt med!

Her er forøvrig noen maler til pepperkakehus, hvis man ikke (som meg) har ferdige former:
http://www.aperitif.no/media/downloa...rodogKorn).pdf (Her finnes også en oppskrift)

Sist redigert av Bomull : 26-11-12 kl 09:39.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat