Sv: Konflikten Israel - Palestina for dummies
Opprinnelig lagt inn av Miley, her.
Så jødene bodde der på jesu-tid, men palestinerne heiv de ut. Så kom jødene tilbake under andre verdenskrig og ingen likte det. Og nå sloss de. Eller?
Hvem burde man heie på?
Hilsen historie og geografi kunnskapsløs..
Det var jøder i palistina i 1880 også, men bare en liten prosent. Den totale befolkningen var på noen 300000 om jeg husker rett.
Allerede før det Osmanske (Ottomanske) riket fall var det en del jøder i regionen. i 1880 ca 4% men hele befolkningen var jo på 300 000 så det var ikke mange.
Dette ble et britisk protektorat i 1922 etter det Osmanske rikets fall, og det var da mange som kjempet for opprettelsen av en Israelsk stat. Dette var ikke noe som bare ble funnet på av FN etter annen verdenskrig.
Om jeg husker rett så stemmer det Osmanske rike tilbake til 1200 tallet. Mange regnet vel også deler av det vi nå kaller Palestina for å være Syrisk.
Det er ikke som om FN tok et suverent land kastet ut innbyggerene og gav det til Jødene. Befolkningen har riktignok vokt ganske drastisk siden 1880 tallet, men bare innen den delen som er staten Israel er det flere enn 300 000 muslimer idag så alle er heller ikke "kastet ut".
Det finnes faktisk muslimer som er tilhengere av staten Israel. Dette er langt mere kompleks en det som kommer frem i media.
http://en.wikipedia.org/wiki/Muslim_...ters_of_Israel
Facebook er en fin ting, fra Britiske venner som jobber mot Midt-Østen ser jeg en litt annen vinkel enn det jeg ofte hører her hjemme.
Jeg er ikke noen fanatisk Israel venn, men jeg forsvarer statens eksistens og at det ikke kan oppheves nå.
|