Sv: Julebakst - 2012!
Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.
Her blir det iallefall pepperkaker og julemanna. Og så vil jeg lage hjemmelaget marsipan og karameller.
Ellers har mannen etterlyst hjemmelaget snickers, så det tror jeg også blir til jul. Ikke at det er så julete, men det er fryktelig godt.
Hjemmelaget snickers
Nederste sjokoladelag:
250 gram melkesjokolade
70 gram peanøttsmør
Ha i en skål og varm på ca. 400w i microen til alt er smeltet. Rør om hvert 30 sekund. (for meg tok det ca. 80 sekunder) Ha bakepapir eller plastfolie i en liten langpanne ca 20x30 cm. Fordel sjokoladen i formen og sett den i kjøleskapet til den har stivnet.
Nugat:
60 gram usaltet smør
210 gram sukker
60 ml kondensert melk
70 gram peanøttsmør
190 gram marshmallowfluff
225 gram salte peanøtter litt hakket
1 ts vaniljeekstrakt
Ha smør, sukker og kondensert melk i en kjele og rør sammen på middels varme. Kok opp og la det koke i 5 minutter, rør innimellom. (Jeg merket at for å få den lys i fargen måtte jeg røre ganske ofte.) Skru av varmen og tilsett peanøttsmør, marshmallowfluff og vaniljeekstrakt. Rør til alt er godt blandet og vend inn peanøttene. Fordel i formen over sjokoladen og la det stå i kjøleskapet til det blir fast.
Karamell:
250 g smør
125 g lys sirup
1,5 dl kremfløyte
250 g melis
Kok i ca 30-40 min (ta dråpetest), rør av og til. Hell i formen og la det stå til det er kaldt.
Øverste sjokoladelag:
250 gram melkesjokolade
70 gram peanøttsmør
Samme fremgangsmåte som det nederste laget.
La alt avkjøle seg i kjøleskap i minst en time før den serveres.
(Jeg har brukt deler av en oppskrift på engelsk herfra.)
Lurer forresten på om jeg ikke brukte all karamellen. Dette er en karamelloppskrift jeg har brukt mye tidligere og som lager deilig myke fløtekarameller. Men kan godt hende at den kan halveres i denne oppskriften. (Eller man kan lage etter oppskriften og så heller resten i en annen form og lage vanlige karameller av.)
Sist redigert av zinatara : 21-11-12 kl 15:39.
|