Sv: Prester og egnethet
Opprinnelig lagt inn av Mumriel, her.
Jeg er overbevist om at det finnes hjertegode, modne og varme mennesker blant prester også. Men burde det ikke være et minimumskrav til menneskelighet og empati, så lenge dette er et "statlig bedrift" som blant annet involveres med det fleste etterlatte etter dødsfall?
Jeg vet ikke hvordan ansettelsesprosessen for prester i den norske kirke er, men jeg antar at vi må regne med mer og mindre dyktige folk her som ellers i alle yrker, enten det er i staten eller andre steder.
Leger og lærere,feks, er tilsatt i stat eller kommune, og noen er svært egnet, noen gjør en helt grei jobb og noen er ubrukelige, men sitter trygt i stillingene sine likevel.
Det som er spesielt for prester, er at de må være tilgjengelige hele tiden, hvis det er noen som dør, ulykker etc. Så jeg har forståelse for at en prest 'er bedt bort', og dermed ikke tilgjengelig der og da, hvis det ikke er akutt krise det er snakk om.