Vis enkelt innlegg
Gammel 03-11-12, 13:44   #23
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er du villig til å gi slipp på

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Altså, det jeg tenker på, er at dersom vi skal gi opphold til alle som kommer til Norge som asylsøkere, så må jo pengene for at de skal kunne integreres og få den hjelpen de trenger - komme fra et sted.
Nå finnes det jo ganske mange asylsøkere som flykter til Norge fra Italia og Hellas, pga at det er bedre her. Og flere i opinionen mener vi bør ta vare på dem, og ikke sende dem tilbake pga tilstanden i landene de kommer (som asylsøkere) fra.
Det er jo ikke gratis, som regel, å ha de her.

Jeg synes ikke man skal beholde alle dublinere, først og fremst. Dessuten er det mange asylsøkere som skal returneres til hjemlandet uten at man forbryter seg mot asylinstituttet.

Men at Norge og andre Schengen-land som har flaks og ligger langt fra Schengens yttergrenser mot Afrika og Tyrkia, burde ta en større del av støyten med flyktningestrømmen synes jeg er realt.

Så tror ellers jeg effektiv saksbehandling, korte ankebehandlingstider, forutsigbarhet, god integrasjon og tett oppfølging de første 2-5 årene er ting som smaker mer enn de koster. Velfungerende integreringstiltak lønner seg med stor sannsynlighet i slik grad at pengene ikke behøver å føre til at noen gir avkall på noe som helst. Du vil få betydelig flere produktive skattebetalere, samt mindre bruk av helse- og sosialtjenester i denne gruppen om du gir dem en god start i Norge.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat