Vis enkelt innlegg
Gammel 03-11-12, 13:33   #6
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er du villig til å gi slipp på

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det blir litt sånn spis-opp-tenk-på-de-sultne-barna-i-afrika-argumentasjon. Det er mye jeg kunne ville være villig til å ofre hvis det faktisk var en direkte konsekvens til at andre fikk det bedre. Å bare bruke litt mindre slik at andre på magisk diffusjonsvis kan bruke mer - vel, det sitter lenger inne.

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Akkurat der er jeg også.

Hadde jeg konkret visst at andre fikk det bedre, så kunne jeg personlig ofret mye. Samtidig så vet jeg at folk som er mye syke, også i Norge, bruker mye penger på sykdommen(e) sine, og jeg er vel egentlig ikke for at det skal koste mer enn det gjør i dag. Lett for meg å si at jeg skal betale egenandel for å ligge på sykehus - så langt i livet mitt har jeg ikke lagt der spesielt mye. Samme med medisiner, legebesøk, etc. etc.

Så lenge AS Norge faktisk har råd til å betale for pensjon, sykelønnsordning etc. så ser jeg ingen behov for å kutte i dem. Et kutt i sykelønnsordninga gjør ikke ett eneste barn i Afrika mettere.

Candy Darling, Darth og alle dere andre kommer med saklige og gode svar i tråden som jeg er helt enig i. Det er veldig mange i landet vårt som er avhengige av velferdsordningene vi har for å overleve. Noen få utnytter nok disse der de kan, og det er jo synd for resten av oss. Jeg ville ikke gitt avkall på noe med mindre jeg visste med sikkerhet at noen som trengte det mer et annet sted i verden hadde fått godene.