Sv: Etterlysning: Juleglede savnes
Jeg har alltid likt jula godt. De siste årene har jeg begynt å nyte førjulstiden minst like mye. Før var det bare stress i desember og jeg var veldig sliten når julaften kom. Jeg planla og gjorde alt ut fra at det var julaften som var det store høydepunktet. Det fikk jeg rett i trynet et par ganger da julaften ikke helt ble som forventet. Jeg var sliten og ikke helt ferdig, i egne øyne, det ble mer mas enn morro.
Så bestemte jeg meg for å snu. Desember og førjul skulle også være hyggelig. Jeg er et skippertaksmenneske, så det henger selvfølgelig igjen. Men jeg gjør ting i god tid. Jeg gjør ting som gir glede og ikke tapper meg for energi. Jeg baker ikke så mye kaker. Jeg vasker tidlig, og så lite som mulig. Vi pynter pepperkaker og lager litt gaver. Men jeg har ikke så høye forventninger som før, prosessen er like viktig som resultatet. For eksempel skulle vi ha barn på besøk i desember i fjor og jeg tenkte vi kunne bake og pynte pepperkaker. Jeg forsto raske at det ville bli bare kaos. Så jeg kjøpte ferdige pepperkaker, og så pyntet vi dem. Litt gris ble det, men ikke på langt nær så mye som om vi skulle bakt også.