Sv: (Hage) Hva gjør man i en hage om høsten
Gresset skal ikke klippes - det har godt av å ha litt lengde når vinteren kommer. Stauder trenger ikke å klippes ned - de blir dekorative når frosten kommer, og blir til jord i løpet av vinteren. Restene kan ryddes vekk til våren. Skjøre vekster kan dekkes til. Har man mye løv på plenen kan man rake det vekk og legge det over i bedene som beskyttelse og etterhvert gjødsel. Dersom det bare er et tynt lag med blader kan man også la det ligge, så gjødsler det gresset. Har man flyttet inn i nytt hus i løpet av sesongen ville jeg ventet med løk til neste år.
Det eneste vi har gjort som vinterforberedelser er å sette utemøbler under tak og dekke med presenning. Jeg har ryddet i grønnsaksbedene og skal snart plante persille og hvitløk. De årene hekken har vokst seg veldig høy har vi klippet den for å forhindre at den knekker under eventuelle store snømengder. Frukttrær kan få gnagerskader under snøen, så epletreet får en fin plastbeskyttelse på nederste del av stammen. Ja, også setter jeg utepottene med overvintrende potter inn i henholdsvis garasje eller isolert utebod, skrur av og tømmer utekranene og tar inn hageutstyr. Og sørger for jevn tilgang på mat til fuglene. Selvfølgelig.
|