Vis enkelt innlegg
Gammel 15-10-12, 23:32   #89
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 35-timersuke for barnefamilier

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Deg om det.

Jeg sier bare noe om et par familier jeg vet om, som også ikke hadde valgt det samme en gang til. Folk må jo få så mange barn man vil, men jeg synes det er ugreit at besteforeldre nærmest blir tvunget til å ta seg av barnebarna sine fordi barna skal slippe SFO feks. Her snakker vi forøvrig ikke om folk som ikke har fått barnehageplass, de jobber begge, har ikke pendlerproblemer. Det ble bare veldig mye mer slitsomt enn de hadde tenkt. Jeg synes ikke man kan forvente at besteforeldre eller andre skal stille opp.

For det første: dette er enkelteksempler. Du finner garantert familier med ett eller to barn som heller ikke hadde gjentatt det om de fikk velge om igjen. Jeg er enig med deg i at man ikke kan tvinge andre eller forvente at andre stiller opp. Men enkelte deler av livet velger vi, andre velger vi ikke, men må leve med likevel. Og noen ganger velger vi, men så tar livet en vending slik at man ikke hadde valgt det samme igjen gitt de nye kortene man har å forholde seg til. Og man kan ha valgt det man ønsker, men likevel synes at livet er litt slitsomt og tidsmarginene litt knappe.

Det jeg reagerer på er når barn omtales som problemer. Foreldrenes personlige problemer som man hverken skal belemre familie, naboer, arbeidsgiver eller staten med. Det blir i mine øyne helt feil utgangspunkt. Selvfølgelig er det jeg som har ansvaret for organiseringen av mitt liv og min familie. Men vi har et opplegg i dette landet hvor staten og kommunen forvalter en ganske stor del av det hver enkelt tjener, og hvor vi har fellesskapsløsninger som ivaretar endel behov for innbyggerne i ulike livsfaser. Dette må det gå an å mene noe om selv om man ikke har valgt en helt A4-konfigurasjon av livet sitt.