Sv: Barnehagen hevder frukt gir hyperaktive barn
Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.
Ja, hittil har de bare fått frukt. Jeg har alltid tenkt at det er lite, men har ikke orket å krangle på det når det var så mye ekstra i fjor. Pedlederen sa igår at de hadde forsøkt med knekkebrød når de så at ungene ikke åt grønnsaker, men at de fleste små ikke spiste det heller.
Jeg tror ikke de er lystne på å ha tre brødmåltider om dagen. I fjor reagerte jeg på at ungene fikk riskjeks (sånne som er laget av puffet ris) når de var fri for frukt og da fikk jeg beskjed om at dette var bra fordi ungene holdt seg sultne til middag.
Unskyld meg, men det er det teiteste jeg har hørt! Så de mener det er bedre at ungene går sultne, så de er klar for middag?! Nå blir jeg arg, kjenner jeg.
Ang argumentet med knekkebrød: Har de prøvd?! Det blir brukt knekkebrød på småbarnsavd. i guttas barnehage (det vet jeg for de gikk der til i høst) og de som evnt ikke klarer å tygge knekkebrødene får skive. Men det er utrolig hva de klarer altså, jeg trodde ikke (i fjor) at gutta likte/klarte å spise knekkebrød. Jeg tok feil! En dag jeg kom for å hente satt de lykkelige og knasket knekkebrød så det spratt.
Jeg forstår vi har en flott barnehage ja! Der får de så mye knekkebrød/skorper/skiver de trenger til 14-måltidet, og deretter er det nesten ubegrenset tilgang på frukt. (De skjærer som regel opp en 3-4 epler, det samme med pærer, har druer, bær osv. Alt til samme måltid. Ungene ELSKER det. Og de er alikevel alltid klar for middag i fem-tiden.)