Vis enkelt innlegg
Gammel 30-08-12, 15:18   #22
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Trygg Trafikk ber foreldre om å låne ut den nyaste bilen til ungdomen

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Men hva er "dugande sikkerhetsmessig"? Er det gitt at en ti år gammel bil er så mye mindre sikker enn en moderne bil, egentlig?

Jeg hadde for eksempel følt meg langt tryggere ved å låne bort min trauste Toyota Verso 2005-modell til 18-åringen, enn en liten, snerten, kjapp sportsmodell av siste årgang.

Man må nesten vurdere fra bil til bil. En ti år gammel passat er mye tryggere enn en splitter ny mikrofiat etter min mening. Mens en bil med mye hestekrefter jo vil medvirke til et økt testbehov igjen og dermed kunne generere flere og mer alvorlige ulykker enn en liten dings med 0,8 liter motor å slå i bordet med.

Jeg ser for meg at når arvingen skal ut på tur så blir det aktuelt med en audi a2 eller noe i den duren. Eller tilsvarende VW. Den er ikke så stor og tung, men testbehovet er mindre og det er ikke plass til å holde full fest inni heller. Er den ny nok så har den det som finnes av sikkerhetsgreier.

Alternativet blir jo en eldre bil som er vesentlig tyngre og sikkerhet etter Darwinprinsippet.

Svar med sitat