Vis enkelt innlegg
Gammel 16-08-12, 20:04   #5
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg kan ikke kjøpe ferdig deig når målet er at de skal lære å lage deigen selv. Jeg kunne ikke kjøre kjøkkenmaskinen (som vi forøvrig ikke har) mens eleven var et annet sted, fordi det likevel hadde vært mel i rommet, og det skulle det ikke. Eleven kunne ikke lage mat noe annet sted fordi det ikke var likeverdig opplæring. Det eneste som ble godtatt var å kun lage mat uten gluten (heller ikke med hvetestivelse). Og barnet hadde altså IKKE cøliaki eller noen annen helsemessig grunn til å trenge denne tilpasningen - det var kun foreldre som hadde bestemt seg for at mel og melk ikke var noe bra å spise. Barnet hadde faktisk aldri (offisielt, jeg vet at hun spiste i bursdager og sånt bak ryggen på foreldrene) hatt i seg melk og mel - så de kunne overhodet ikke vite hvordan hun reagerte på disse matvarene.

Jeg kan ikke forstå at det er jeg som er den vrange her. Ikke med min aller beste vilje. Dette er et FAG hvor de skal lære å lage mat. Å bare lage mat uten gluten oppfyller ikke det de skal lære rett og slett.

Jo, men dette er jo ikke snakk om det som endel andre snakker om, nemlig manglende tilrettelegging for de som faktisk har cøliaki. Jeg skjønner at dette er frustrerende, og ville faktisk bedt om legeerklæring i et slikt tilfelle.

Jeg skjønner forøvrig at jeg i mine 20 år som førskolelærer har vært ekstremt heldig, for jeg har aldri opplevd slike ting som beskrives her. Joda, vi har hatt allergikere, men da har det vært unger som faktisk er allergisk. Også har vi hatt noen som ikke har ønsket at ungene skal spise ubegrenset med prim, men det er heller ikke noe stort problem.