Sv: Kresen i matveien
Her liker hun noenting bedre enn andre, feks ketchup,mais,tyttebær,saus osv.. Disse tingene sier jeg "hører til" den tingen jeg vil hun skal spise. Eks ingen saus uten ris, de hører sammen. Ingen ketchup uten kjøtt, de hører sammen. Ingen tyttebær uten potet osv... Og noenganger dersom hun er veldig flink til å spise (enten det er mye mat eller uten mas, eller om hun sitter veldig fint ved bordet) så sier jeg at hun var så flink at hun må få dessert. Sier aldri at hun får dessert dersom hun spiser for jeg vil at hun skal spise middag fordi det er middag. Belønningen kommer uanmeldt etterpå om du skjønner. Ikke hver dag heller og ikke alltid veldig usunt.. Is, kjeks, melon, jordbær eller fruktsalat (med eller uten vaniljesaus) eller annet som sees på som "dessert". Er som regel opplevelsen av å få belønningen som gjør størst inntrykk her. "jeg var flink derfor fikk jeg dessert".
Noen usunne ting kan lages selv og dermed blir de sunnere (eks fiskepinner og kyllingnuggets) mens andre ting kan paneres (svinekoteletter kan paneres og stekes i ovn, kyllingfilet kan paneres og stekes i stekepanne). Bruker en da litt grovt i raspen hjelper det mtp fiber og på å øke sunnheten.
|