Tråd: Kjør debatt!
Vis enkelt innlegg
Gammel 06-07-12, 22:43   #19
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.236
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjør debatt!

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Det vi diskuterer er om politiet skal ha lov å bortvise folk uten å ha noe som helst bevis for at de har gjort noe galt. For det er det som skjer i oslo nå-

Kan du fortelle litt mer om dette?
Jeg har ikke stålkontroll på hva politiet har lov til eller ikke, men i politilovens § 7, om håndhevelse av den offentlige ro og orden står det bl.a. at politiet kan gripe inn for å "stanse forstyrrelser av den offentlige ro og orden eller når omstendighetene gir grunn til frykt for slike forstyrrelser" og for å "avverge eller stanse lovbrudd":

Politiet kan i slike tilfeller blant annet regulere ferdselen, forby opphold i bestemte områder, visitere person eller kjøretøy, uskadeliggjøre eller ta farlige gjenstander i forvaring, avvise, bortvise, fjerne eller anholde personer, påby virksomhet stanset eller endret, ta seg inn på privat eiendom eller område eller påby områder evakuert.
(min uthevelse)

Det blir vel dermed et spørsmål om hva som er en "forstyrrelse" og hvor langt i forkant av et mulig lovbrudd man kan kalle det avverging, kanskje? Hva mener du burde være innenfor det som kalles en forstyrrelse?

Jeg mener ikke så mye bastant om dette, siden jeg vet for lite om både lovverk og hva som skjer i praksis, og det hadde vært interessant å lære mer. Men én ting er jeg helt uenig med gatejuristen i, og det er at alle beskjeder fra politiet skal komme i form av skriftlige vedtak. Hvordan i all verden skal det gjøres i praksis? Det er ikke alltid at jussverdenen er overførbar til praksis. Alle må forholde seg til muntlige beskjeder fra politiet, dette gjelder ikke bare rusmisbrukere.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat