Antisemittisme i Norge
Det ble nylig publisert en stor og tilsynelatende grundig undersøkelser om holdninger til jøder i det norske samfunnet.
http://www.hlsenteret.no/forskning/j...t_2012_web.pdf
Jeg syns den peker på noe viktig, nemlig at det ser ut til at jødefiendtlige holdninger ser ut til å ha ganske bred aksept. To av driverne er vel at mange blir mer kritiske til Israel, en annen de sterkt jødefiendtlige holdningene som finnes i enkelte innvandrergrupper (somaliere, tror jeg, blant annet). Ja, og de to er selvsagt heller ikke uavhengige av hverandre.
Men at 19% mener at "Verdens jøder arbeider i det skjulte for å fremme jødiske interesser", mens påstanden «Jøder har alltid skapt problemer i landet der de bor» støttes av 14 prosent av respondentene, det syns jeg er ganske skremmende, egentlig. Også at svært mange svarer "kan ikke svare" på disse spørsmålene.
Er antisemittisme blitt et ikke-tema i Norge, fordi vi er så forbanna på Israel? Eller fordi det gir noen ekle diskusjoner om holdninger i innvandrergrupper? Eller fordi det er litt uløselig?
Jødiske barn opplever stadig oftere trakkasering, det samme gjør voksne jøder som bruker kalott på gaten. Hvorfor bråker vi ikke mer om dette?