Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)
Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.
Jeg synes at modratoriske hilsner er ganske alvorlige, og det er ikke alltid det passer seg å gå så sterkt til verks i gråsonen. En moderatorisk hilsen er litt som å smelle neven i bordet, og det er et virkemiddel vi ikke vil bruke i tide og utide.
Og det er når vi er i gråsonene og vi vil bruke en litt mildere variant, som også skal oppfattes som litt mildere, at vi av og til velger å gå inn og kommentere akkurat en slik ting, også i en blogg vi offisielt ikke har tilgang til.
Men da altså uten moderatorisk hilsen?
Dere går inn i en blogg dere ikke har tilgang til, men kommenterer at noe er ugreit som privatperson siden det ville vært "for sterkt" å skrive at det er moderatorisk hilsen?
Da er jeg uenig i at det er en grei framgangsmåte. Jeg ville som bloggeier følt meg veldig invadert i min private sfære, for å kalle det det, om en person jeg ikke har gitt tilgang til kom inn og gav "gode råd" som privatperson om hvordan diskusjonen skulle føres videre. Om denne personen var modde sånn ellers, eller ikke. At noen liksom skulle ha lov å mene noe om min blogg som privatperson, når de har tilgang fordi de er modde på forumet ville for meg føles som et overtramp. Den eneste grunnen til at denne personen skulle lese min blogg er, slik det har blitt forklart i tidligere tråder, være i tilfelle det trengtes å moddes i den. Ikke komme med private meninger.
At en person kom inn som en modde, med en tydelig "nå er jeg modde og opptrår som nøytral part her"-underskrift ville det føles riktig. Kanskje et sterkere virkemiddel, men riktig.
Jeg gjentar det jeg skrev i sted, at om en modde på privaten mener det bærer galt av sted i en blogg vedkommende ikke har tilgang på, og det er mer riktig med en litt mer privat korreks enn en sterkere "moderatorisk hilsen", kan denne modden si ifra til en annen modde med tilgang.
Men som jeg også har skrevet tidligere, siden den modden som sier ifra på privaten er å regne på lik linje med _alle andre i bloggen_, det er jo ingen ubermensch vi snakker om her, så mener jeg det vil være ...underlig å tenke at det kun er moddene som klarer å beherske selvjustis i bloggene. For _meg_ er det veldig viktig at moddene enten er modder, eller privatpersoner. Og ikke slik ubermensch-har-litt-mer-betydning-enn-alle-andre-brukere hvis ord skal veie tyngre enn alle andre. Enten skriver man som modde, eller som privatperson= alle andre. Og da får de samme reglene gjelde som for andre privatpersoner; har man ikke tilgang, så har man ikke tilgang.
Mener nå jeg.
Men så har jeg også vidåpen blogg, så _alle har jo tilgang på den.
|