Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn
Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.
Kan det være at dere som er lærere og henger på FP er spesielt pliktoppfyllende?
Jeg kommer fra en by med lærerutdanning, så veldig mange av venninnene mine fra hjembyen min er lærere. De sier at de slett ikke jobber så mye mer enn normalen og i tillegg har lang ferie, så de synes at de sånn sett kommer veldig godt ut av det.
For min del handler det mye om fulle klasser, mange spesialelever på skolen min, store krav fra kommunen (det er forskjell fra kommune til kommune) - men også om at det blir stadig større krav generelt. På skolen min er det utrolig mange VELDIG slitne folk nå, og vi er fem stykker ute i langtidssykemelding som er relatert til arbeidspress (blant annet). Jeg tror (men vet ikke) at vår skole ikke er unik.
Forøvrig tror jeg det er like arbeidskrevende å jobbe i barneskolen som i videregående med unntak av dem som har mye norsk på videregående. Vi underviser 26 (25 hvis du er kontaktlærer) 45-minuttere i uka, har mye inspeksjon (ekstra mye på vår skole faktisk, prioritet fra ledelsen for å unngå mobbing) og har generelt få "hull" i hverdagen før elevene går hjem rundt halv tre. Deretter er det møter, gjerne tre av fem dager i uka. All retting, forarbeid, rapportskriving, planskriving, foreldrekontakt, osv må dermed skje på kveldstid eller de to dagene hvor jeg er på skolen halvannen time etter undervisning før jeg går hjem. Det blir rett og slett altfor lange uker - og jeg aner ikke hvor jeg skal knipe inn, for forabeid og retting er allerede skåret kraftig ned på.
Og forøvrig klarer jeg ikke å skrive et innlegg uten at det høres ut som sutring... Men jeg elsker jobben min - som dere vet - jeg vet bare ikke hvordan jeg skal klare å gjøre den og beholde/få tilbake helsa.