17. mai-feiring på store skoler
Dere som har barna på store skoler, hvordan feires nasjonaldagen der?
Aktiviteter for ungene, servering, sitteplasser, ute/inne etc.
Vi har fått skriv fra skolen nå, om hvordan dette skal løses hos oss. Vi er nå tre skoler som er samlet til en stor. Før har vi hørt til nærskolen, men denne er lagt ned, og ungene flyttet til en annen skole sammen med en tredje skole. Det er tre forskjellige tradisjoner som skal samles til en.
Det første jeg reagerer på er at alt skal foregå ute. Uansett vær. Jeg kan se for meg at det lett kan bli en kald og våt begivenhet. Alle må ta med egne bord og stoler. Skolen stiller da altså ikke opp med noe som helst.
Skolen disponerer en stor gymsal, og jeg tenker at det kunne vært lurt å brukt den.
Alle klassetrinn må bidra med å levere smørbrød, kaker, kaffe etc.
Også tar de inngangspenger. Kr 50,- for voksne og 30,- for barn. Bare for å være med å delta på feiringen. Da er smørbrød, kaker og kaffe inkludert. Ungene får ikke en eneste pølse gratis som de har gjort før. Tidligere var det pølser og brus gratis til alle barna.
Vi bestemte oss allerede før denne informasjonen kom, om at vi ikke skulle delta i noe på skolen, men likevel reagerer jeg. Det kan jo hende vi ønsker å være med ved en senere anledning.
Og jeg tenker faktisk ikke å troppe opp på skolen med 20 smørbrød kl 8 17.mai.
Det er ca 500 elever ved skolen.
Så, hvordan løses dette hos dere?