Sv: En trygdesnylters bekjennelser
Vi prater jo ikke her om de som er syke, vært i ulykke eller av helsemessige årsaker MÅ bytte yrke.
Det er trygdesnyltere vi prater om og jeg tror det finnes mange grader av det. Min mening er at holdninger til det å jobbe, gå på NAV og generelt skal klare seg selv uten hjelp fra samfunnet er annerledes nå enn før. Det er grenser og holdninger som endres. Det er jo bra at det nå ikke er en skam å motta ytelser, men samtidig virker det som grenser for hva som er greit flyttes. At ungdom NAVer og at noen taper penger på å gå ut i jobb er ikke ok. Og at man generelt er veldig obs på hva man har KRAV på fra NAV i ulike situasjoner. Er man student og blir alene, er man uten jobb og blir alene, er man i lavtlønnsjobb og blir alene, alt trigger ytelser man har krav på og min følelse etter å ha lest noen tråder her er at det er det første man tenker på, hva har jeg krav på og synes det er litt ufint av NAV at det tar tid å behandle søknader, at man må dokumentere en del og at man må melde diverse på fast basis. For å være helt ærlig, skulle jeg blitt alene nå er min første tanke hvordan jeg skal klare dette selv, ikke hva NAV kan bidra med. Og jeg, som alle andre, kjenner tilfeller som utnytter systemet og det ødelegger selvfølgelig for alle de som virkelig har behov for støtte fra NAV.
|