Vis enkelt innlegg
Gammel 26-03-12, 22:41   #7
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Oppskrift på blomkålsuppe?

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Takk dere.

Jeg er ikke så god på oppskrifter uten oppskrift, om dere skjønner. Buljong, kan hvilken som helst brukes eller skal det være grønsaksbuljong? Hva blir forskjellen om man bruker eller ikke bruker jevning? Bør suppa stå å putre en stund? Hvor mye fløte, er det en smakssak?

Jeg bruker det jeg finner, men helst grønnsaksbuljong. Fordelen med å bruke jevning er at suppa ikke blir så tynn. Jeg bruker det ved behov, hvis jeg ser at det ble for mye vann i forhold til blomkål når jeg har brukt stavmikser heller jeg oppi litt jevning. Og så fløte til slutt, en halv boks kanskje? Jeg lar blomkålen koke til den er mør, så bruker jeg stavmikser og evt. jevning før jeg lar det putre med fløte ca 5min.

Da jeg startet å lage mat uten oppskrift var jeg livredd for å gjøre noe feil. Men det er litt av greia, du må tørre å prøve deg frem med smaker og konsistens. Så går du på en smell i ny og ne, men da har du lært til neste gang.Og plutselig en dag lager du nesten all mat på slump!