Sv: 4 mnd
Har en gutt på 4,5 mnd og har startet med grøt og litt annen mat. Han er stor og krever mye mat. Er begynt med to måltider pr dag, ett på formiddagen og ett på kvelden. Lager grøt på kvelden og varierer formiddagsmaten etter hva jeg gidder å lage. Lager opp små porsjoner og fryser ned, så tar jeg bare opp det jeg finner for godt å servere. Dette har jeg laget hittil:
Potet og gulrot mos. Koker poteter og gulrøtter og moser det med stavmikser. Blander ut med morsmelk til passe konsistens.
Eple og pære purè. Koker epler og pærer i litt vann. Moser med stavmikser og fiks ferdig Sist blandet jeg også i en banan (den kokte jeg ikke)
Avokadopurè. Skraper avokado ut av skallet og moser den med stavmikser sammen med morsmelk til passe konsistens.
Vannmelon. Han har fått sutte litt på vannmelon når jeg har spist det. Men har vært nøye med at det ikke er noen løse biter som han kan svelge i halsen. Vannmelon likte han iallefall veldig godt.
Har maten ganske tynn slik at det ikke skal bli så vanskelig å få ned, og at det ikke skal bli så hardt for magen. Startet med smaksprøver på 1 ts og økte etterhvert. Nå er vi på ca 100 gram mat på formiddagen og grøt av ca 1 dl vann på kvelden.
Som en ekstra piff de siste dagene så har gutten lært seg å lage bil-lyd... brrr...brrr... mat over heile gutten og halve meg....
Du skal ikke gi melk, da det hindrer opptak av jern.
Maten skal ikke saltes.
Man skal ikke gi barnet honning
Jeg sukrer heller ikke maten
Man kan tilsette litt fett i grønnsakene, f.eks olje eller smør
Videre har jeg planer om å innføre brokkoli, blomkål og mango
Les forresten denne testen av barnemat på glass: http://www.klikk.no/foreldre/foreldr...icle737557.ece
En god grunn til å lage mat selv 
|