Vis enkelt innlegg
Gammel 10-02-12, 18:31   #1
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Savner du Fantasy på norsk?

Sitat:

Norsk forlagsbransje er en gammel dame som ønsker å dø hjemme, omgitt av sine nærmeste.

Så sier forfatteren bak "Song for Eirabu", Kristine Tofte, i kronikken der hun kritiserer forlagsbransjen for å ikke satse mer på Fantasy-sjangeren.

Jeg må innrømme at jeg personlig ikke har hatt helt sansen for Fantasy. Muligens har jeg ikke god nok fantasi til å se for meg alt og da blir det litt kronglete å holde styr på handlingen. Men "Song for Eirabu" var et herlig unntak. Ellers er det sønnen i huset som er Fantasy-leseren her. Og han foretrekker engelsk.

Så da lurer jeg litt på hvordan dere andre tenker. Er Fantasy på norsk et savn? Foretrekkes engelsk fordi det bare er sånn eller har det noe å gjøre med kvaliteten på oversettelsene?

Jeg tror jeg kjenner flere som per i dag sjelden leser annet enn Donald som antageligvis hadde storkost seg med Fantasy i god norsk oversettelse, men som skyr engelske bøker. Så kanskje er det slik at forlagsbransjen går glipp av et marked større enn den delen som foretrekker å lese engelsk?

Noen tanker?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat