Vis enkelt innlegg
Gammel 04-02-12, 01:24   #24
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skismøring for dummies

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.


Et annet triks: skaff deg dravillig hund, sele og strikk. Du behøver aldri smøre ski eller gå fiskebein igjen :btdt: Gitt at krapylet drar oppover og da, ikke bare nedover og på flata. Tips på forhånd: lær bikkja "stopp"-kommanden. Høyre og venstre kan være kjekt det og, men stopp er aller best...

Og om det er første gang du går med hund på ski og i tillegg har hundebånd med strikk, så ta høyde for at selv om du tror du har kontroll på bikkja ved å holde i båndet, så er strikken elastisk.

(Jeg skulle stoppe og vente på følget vårt, som hunden min og jeg hadde rast fra i nedoverbakkene, da det kom en annen skiløper med hund. Jeg tok et bra grep om båndet på i min hund (trodde jeg), men akkurat i det skiløperen og den andre hunden var rett ved oss, tok min et byks fram (og det var her omtrent jeg kom på at strikk tøyer seg). Og når min hund ville hilse, ville selvsagt den andre det også, og bråstoppet. Det gjorde ikke skiløperen bak for å si det sånn -----------> svalestup som endte halvveis over hunden sin. Og nei, jeg forventet masse kjeft, men dengang ei. Mannen var så flau at han heiv seg opp, børstet av seg snøen og føyk avgårde før jeg rakk å spørre om det gikk bra. Men nå har jeg lært da. ).

Ellers ser jeg at Saint har mange gode tips her. Og det er lurere å ta på flere tynne lag smøring enn ett tykt.

Det står forresten på smøringen, hva slags føre den er beregnet på. Det er iallefall en pekepinn om ikke annet.

Jeg har gått aktivt på ski i mange år (barn - ungdomsår) og er grundig bortskjemt av at faren min som er mer eller mindre proff når det gjelder smøring.
Men etter jeg ble voksen, har jeg da lært meg sånn noenlunde å smøre til kaldt vær. Har alltid med meg en ekstra smøringsboks i lomma og en kloss til å gni ut. Har jeg bomma litt, så kan jeg legge på et ekstra lag, og i verste fall smøre litt lengre fram. Men for meg er dårlig glid verre enn litt glatte ski.

Hater klister og klisterføre, så da gjør jeg det så enkelt at jeg velger skøyteski.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat