Vis enkelt innlegg
Gammel 03-02-12, 15:33   #109
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nivådelt opplæring

Det er nok store forskjeller fra kommune til kommune på dette. Og jeg er faktisk enig i at spesialundervisning ikke er spesielt effektivt på læringsutbyttet generelt. Det kan godt hende at spesialeleven lærer dobbelt så mye som han ellers hadde lært, men hvis det er å gå fra å kunne lese 5 ord i minuttet til å kunne lese 10 ord i minuttet utgjør det på en måte ikke mye når man måler læringsutbytte.

Spesialundervisning er ofte like mye en måte for elev og klasse til å overleve på fordi mange spesialelever blir så frustrerte av å sitte i et klasserom hvor han/hun forstår at dette er langt over hodet mitt at de blir veldig urolige og kan ødelegge for hele klassen.

Det jeg er overbevist om at virker stort på læringsutbyttet, er derimot målrettet undervisning i små grupper hvor man går rett inn i det som er problemet til den enkelte. Problemet er ofte at alle lærere er opptatt enten med spesialundervsning (som er lovpålagt) eller hele klasser og at det blir altfor lite undervisning i små grupper. Lærertettheten kan dermed være høy uten at det betyr så mye fordi det bare er noen få elever som får utbytte av dette. Det som egentlig er interessant er lærertetthet når spesialundervisning er holdt utenom. Da er vi bortimot 25 elever pr lærer på skolen vår (som har et godt rykte som en god skole for elever som har spesielle problemer og som derfor har ekstra mange spesialelever som søker til oss - dermed bindes veldig mye opp til spesialundervisning - og det blir lite til resten).