Sv: Nivådelt opplæring
På vår skole, som er en baseskole har de delt inn elevene i nivågrupper i norsk, engelsk og matematikk. Min sønn som ikke har lærevansker, men har kraftig dysleksi har vært på det laveste nivået i norsk og engelsk siden 3. klasse og jeg mener at han har gått glipp av mye læring rett og slett fordi elevene på denne gruppa stort sett har vært elever med tospråklig bakgrunn som trenger begrepslæring. I matematikk har vi kjempet en hard kamp for at han ikke skal være på det laveste nivået. Han er egentlig normalt+ flink i matematikk. Bedre enn vennene sine. Men ble satt på laveste gruppa fordi det var enklere for lærerne å få til å lese matestykkene for ham der. Faglig sett fikk han jo ikke noen utfordringer. I år har vi for aller første gang opplevd nivågruppene som dynamiske og som et samarbeidsprosjekt med oss foresatte. Han er nå på et mye høyere nivå i matematikk (nest øverst av 5) og på nivå 3 i norsk. I tillegg får han litt spesialundervisning ut i fra sitt behov. Dette fungerer utmerket, men det har vært en fortvilet kamp gjennom 6 1/2 års skolegang. Og jeg mener at han har gått glipp av en god del i spesielt norsk og engelsk og gruer meg nå for jobben med å tette hull neste år når han begynner på u-skolen.
|