Sv: Nivådelt opplæring
Det er alltid noen som protesterer på slikt.
Da jeg var liten og gikk i første klasse fikk jeg og fire andre elever ekstra lesebok siden vi kunne lese før vi begynte. Det protesterte en forelder til en av de andre elevene på siden det ble urettferdig. Boka ble trukket inn igjen.
Dette gjelder det meste vi gjør i skolen. Foreldre er så enormt forskjellige, og det er ikke lett å gjøre alle til lags. Jeg snakket med naboen min her om dagen om dette. Jeg hadde glemt å sende med sønnen min hjelm på skøytebanen. De lånte ham en sykkelhjelm, og jeg var sjeleglad. Naboen min hadde blitt fly forbannet, for hun ville ikke at han skulle gått med sykkelhjelm på seg. Jeg blir superglad når det er mye lekser, naboen min hater lekser overhodet. Jeg synes det er altfor lite lesing i lekse, hun synes det er altfor mye. Osv, osv. Og det interessante er at vi har temmelig like intelligente gutter som egentlig burde profitere på det samme.
Noen synes nivådeling er supert, andre ser rødt bare det nevnes. Noen foreldre blir rasende hvis det er for mye ski i gymmen, noen synes det er altfor lite. Noen foreldre vil ha klare tilbakemeldinger på prøver og tester, andre skjeller en ut fordi man tar motet fra eleven med klare tilbakemeldinger.
Etter hvert lærer man seg jo hvilke foreldre som ønsker hva og prøver så godt man å navigere seg gjennom dette og bare ta de kampene man virkelig må ta.
Sist redigert av oslo78 : 02-02-12 kl 00:07.
|