Sv: Har dere voksne fritidsaktiviteter?
Ingen av oss voksne har faste fritidsaktiviteter. (Med unntak av veldig mye hjemme-overtidsjobbing på kveldstid for mannens del, i alle fall det siste halve året. ) Jeg prøver å få til å trene noen ganger i uken, men det går lite ut over hans mulighet til egne aktiviteter (litt om morgenen, litt "på vei hjem" fra jobb, litt på helgeettermiddager). Begge "tar" egentid når vi har lyst; såfremt den andre ikke også skal ut av huset samtidig, er det en selvfølge for oss at vi kan gå på kino, eller ut og spise, eller på besøk til venner, eller reise på tur, når som helst. Jeg gjør dette oftere enn han gjør.
Vi har ett barn, og han er for tiden på tre fritidsaktiviteter - speider, pianotimer og svømmekurs. Hverdagen går greit opp, synes jeg; alle aktivitetene er såpass sent på ettermiddagen at vi ikke trenger å gå spesielt tidlig fra jobb for å følge ham. Speider og piano er så sent at vi fint rekker middag hjemme først. Mannen følger ofte på speider og svømming, og når vær og føre tilsier det, bruker han ofte tiden mens Poden er der på å løpe seg en tur - dermed går det veldig lite "ekstra" tid til hans trening. Jeg følger på pianotimer, med mindre jeg er opptatt på annet hold, og henter på speider dersom mannen løper.
Min erfaring og innstilling er også at "det jevner seg ut", og at slack og å unne hverandre ting er langt viktigere enn millimeterrettferdighet. Men det skyldes jo at jeg lever i et forhold der dette går begge veier.