Vis enkelt innlegg
Gammel 12-12-11, 09:22   #76
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vår forbrukerhverdag

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det var litt absurd å komme over denne tråden etter å ha lest "Hva skal du gi din kjære til jul?" Jeg ble litt sjokkert bare i den tråden og det får meg til å lure på om folk ikke ser sammenhengen.

Er det de samme menneskene som svarer i begge trådene, eller er det kanskje sånn at de som forsøker å unngå unødvendige og overdådige gaver ikke skriver der? Jeg ser det samme f.eks i tråden om man sover sammen med ungene. Jeg kan ikke tenke meg at en så stor andel av foreldrene her inne sover sammen med ungene, jeg tror heller at det lettere blir til at man ikke svarer om man ikke gjør det.

Jeg har ikke svart i den andre tråden, men jeg gir mannen min en fotobok i julegave. Har samlet bilder fra hele året, og brukt ganske mye tid på å sette det sammen på en fin måte. Jeg vet han kommer til å bli glad, og jeg vet det er noe hele familien kommer til å ha glede av i mange år. Men hvor belastende en sånn gave er på miljøet vet jeg ærlig talt ikke.

Men jeg kunne gitt han kamera i julegave. Det høres jo i første omgang ekstravagant ut. Men det eneste kameraet (utenom mobilkamera) vi har er ødelagt, og jeg synes man må kunne ta gode bilder med småbarn i hus. Dermed ville det kanskje blitt julegave i stede for å kjøpe det ellers. Nå ble det ikke sånn, jeg landet på at vi må bestemme sammen hva vi trener, for at det ikke skal bli et bruk-og-kast kjøp men noe vi kan ha i mange år.

Men generelt når det kommer til gaver forsøker vi å tenke miljø hele veien. Vi skriver ønskeliste som vi oppdaterer jevnt gjennom hele året når vi kommer på noe vi trenger, sånn at de som gir oss gaver har masse å velge i som vi faktisk har bruk for. Vi spør om ønskeliste (og det smitter ser jeg, søsteren min er spesielt flink), og skriver ned ideer på gaver til f.eks svigers som vi får enda det er lenge til jul. For å kunne gi noe som trengs og som blir satt pris på. Jeg tenker at det dårligste gavene er de som egentlig ikke mottakeren behøver eller setter pris på.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat