Sv: Dere som ikke har vaskehjelp - hvordan organiserer dere husarbeidet?
Gjør litt hver dag. Og siden jeg gjør det så blir det ikke så ille at det tar lang tid. Fort gjort å sveipe over både gulv og ellers.
Støvsuger annen hver dag. Tørker støv hver andre eller tredje dag. Vasker over badet annen hver dag. Det går fort, så det er jo gjort på 3 min.
Kjøkkenet vaskes hver dag. Etter middag er det full shining. Det går jo også fort siden det gjøres hver dag.
Skifter på sengene annen hver lørdag formiddag. Sengetøyet går rett i maskinen etterpå. Hvis vi har planer om å dra til byen så utsettes det oftest til søndag formiddag.
På sommeren er det hver lørdag.
Dusjen vasker jeg en gang i uka med microfigerklut mens jeg selv dusjer Og så hver 3.uke tar jeg en grundigere vask med diverse illeluktende vaskemidler. Ikke sikkert den egentlig er så mye mer grundig da..
Støvsuger sofaen en gang i mnd. Har ingen fast dag. Bare når jeg ser det trengs. Vi spiser ikke der, så det er bare støv/lo.
Klær vaskes jeg når det er fullt i kurvene (sorteres i forskjellige kurver). Og når maskinen er ferdig henges de rett opp. Neste dag når de er tørre legges de sammen og på plass -med en gang.
Vinduene vaskes hver andre til tredje måned. Både innvendig og utvendig.
Sønnen min på 7 år hjelper til en masse. Han elsker å hjelpe til og har gjort det siden han var 2-3 år. Hjelper til med å ta av sengetøyet, få det i maskinen og starter (jeg liker selv å ha i vaskemiddel siden han er så lav at han puster inn det støvet hvis han skal gjøre det selv). Han hjelper også til med å legge på sengene. Laken og putetrekk.
Han går ut med søpla i helgene når jeg spør (den tar vi forsåvidt med oss ut hver ukedag når vi går til skolen).
Tørker støv og støvsuger gjør han også. Ikke noe fast, men noen ganger sier han at han vil gjøre det, eller jeg spør om han vil hjelpe til.
Han legger også av og til sine egne klær på plass, samt handduker på plass på badet.
Sist redigert av Husfruen : 19-11-11 kl 15:23.
|