Vis enkelt innlegg
Gammel 09-11-11, 15:45   #4
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juljuljuljuljul! - julepynt og julestæsj og julegodt

Så fint med andre som gleder seg til jul.

Jeg er ikke så god med bilder, men kan godt beskrive litt.

Jeg har hus, men pynter ikke mye ute. Vi pleier å henge en stor grangren med julepynt i på døren og så bruker vi fakler eller lykter utenfor om kvelden. Eller lyslykter om det er snø, men siden vi bor i Bergen er ikke snø en selvfølge til jul.

I adventstiden har vi juleblomster og enda mer stearinlys til vanlig. Vi har pleid å ha gavekalender, men i år har jentene ønsket seg ferdigkalendere, så da ble det det. Pet shop kalender til lillesøster og Lego Star Wars til storesøster. Og så henger vi opp julekortene etterhvert som de kommer.

Juletreet pyntes på lillejulaften. Storesøster synes at det er dumt og er misunnelig på de vennene som har pyntete juletrær lenge før jul. Men jeg tror at jeg insisterer på den løsningen i noen år til. Hun får heller gå amok med julepynt i adventen når hun får sitt eget. Lysene er hvite og helt små. Men eller er det fullt anarki. Blanding av amerikansk plast fra 70 tallet, jentenes hjemmelagete (og noen små rester av mitt) norsk trepynt og noe eksklusiv metallpynt og glasskuler som jeg har samlet på.

Julemusikken er mye amerikansk søtsuppe. Jeg elsker White Christmas, Silver Bells og masse mer i den sjangeren. Men vi hører på norsk tradisjon og klassisk musikk også.

Julegavene er stort sett kjøpt. Jeg har laget julegaver i mange år og er helt ærlig litt lei av at det blir sett på som en billig og enkel løsning ("du kan jo bare strikke noe"). Det koster meg tid og penger å gi bort hjemmelagete gaver og i år gidder jeg ikke. Jeg strikker til jentene, til mannen og til meg selv og dersom noen forteller meg at de ønsker seg strikk så skal de få det. Ellers ikke.

Vi skriver julekort. Med bare hilsener til de vi ser ofte og med mer tekst til de vi ser sjelden. Jeg lager ikke ferdigtrykket julebrev. Har ikke noe i mot dem, men orker ikke selv. Jeg sender ca 70 julekort. (og mannen sender noen han også, om jeg maser nok).

Vi baker og spiser masse julekaker. I år har jeg tenkt å være flink til å prøve ut nye oppskrifter og ikke bare bake de tradisjonelle fordi de "hører med". Jeg har begynt med å prøve ut Divines kolakaker og de er så gode at boksen snart er tom, så de kommer til å bli blant våre faste juletradisjoner.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat