Vis enkelt innlegg
Gammel 03-10-06, 10:36   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Modding av skrivefeil

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Du har en viss hang til riksmål, du? "Regelen" din stemmer, for øvrig. Hv-ordene svarer til kv-ord i mange dialekter, og hadde hv- på norrønt. På et punkt bestemte språkmyndighetene at det skulle skrives valp, veps og verken både i bokmål og nynorsk, mens de andre hv-ordene ble stående (spørreord, for det meste, hva, hvorfor, hvordan, hvem osv.). Dermed er jo verken i og for seg en ganske inkonsekvent form (selv om den er lydrett). Hverken, hvalp og hveps er typiske riksmålsfaneformer, og siden jeg ikke kan fordra riksmålsprosjektet, passer jeg meg nøye for å bruke dem. (Hvalp og hveps er fortsatt ikke lov.)

Takk, greit å få "jeg har hørt" moderert til "jeg har hørt fra en ekte lingvist". Jeg har nok en viss hang til riksmål, ja, sånn rent estetisk. Men jeg har vent meg av "hveps" og "hvalp". (Og skriver både sjiraff og etasje, samme hva mannen i mitt liv måtte mene om det. )